Friday, October 7, 2011

Belajar Bahasa Inggeris 2

Sambungan...

Dalam entri sebelum ini, saya telah kongsikan kelas Bahasa Inggeris teacher Noor Murni semasa berada dalam darjah 6.

Selain VERB dan VOCAB yang wajib, setiap hari juga kami akan belajar GRAMMAR. Teacher akan bagi satu kertas yang ada ayat-ayat pendek. Ayat-ayat pendek tersebut adalah berkaitan dengan grammar yang akan dipelajari. Contohnya, Verb to be (am is are was were). So, semua ayat dalam kertas tu adalah ayat untuk mengesan perkataan yang mana satu untuk diisi di tempat kosong. Teacher ajar cara untuk cari tanda masa supaya dapat tau verb yang mana satu yang perlu digunakan. Grammar termasuklah preposition, conjunction, verb to do, verb to be dan verb to has.

Selain itu, kadang-kadang teacher akan bagi perkataan yang bombastik, perkataan fancy yang kita boleh guna untuk sedapkan lagi ayat kita. Teacher juga bagi perkataan-perkataan yang mempunyai banyak maksud yang kami salin dalam buku, di mukasurat tengah atau di belakang.

Berkat usaha teacher dan kelas yang diadakan setiap hari, Alhamdulillah, pencapaian Bahasa Inggeris saya semakin meningkat. Bila saya masuk ke tingkatan 1, hari pertama dapat kawan baru dia bertanya saya dari sekolah mana. Bila saja saya sebut dari SK Haji Nyak Gam, dia menyambung..."ooo budak sekolah tu pandai Bahasa Inggeris kan". Hmmm...

Namun demikian, semasa peperiksaan UPSR tahun 1998 orang cakap format peperiksaan untuk Bahasa Inggeris telah berubah. Walaupun saya cuma dapat B dalam Bahasa Inggeris UPSR, saya tidak pernah sedih atau menyesal kerana saya bangga dengan Bahasa Inggeris saya. Tapi sekarang saya agak kurang membaca menyebabkan vocab agak terhad dan mungkin tidak dapat menggunakan ayat yang tepat grammar dan maksudnya.

TERIMA KASIH TEACHER NOOR MURNI...I LOVE YOU SO MUCH.

SEMOGA ALLAH MEMBERI KEBAHAGIAAN KEPADA TEACHER MURNI, CIKGU ALIAS DAN KELUARGA DUNIA DAN AKHIRAT

Teacher Noor Murni bt Ahmad

Cikgu Alias (suami teacher)

Link

No comments:

Yang Nakal-nakal oleh Usman Awang

Sesuai tajuknya, buku ini mengandungi 17 cerpen dan 8 puisi yang dengan nakal mengusik kita membuat kita tersenyum simpul membacanya. Wa...